Hulp aan vluchtelingen Oekraïne

Nieuwsbrief 6

Einde in zicht van noodhulp

Inmiddels zijn we twee maanden bezig met het organiseren en inzamelen van hulpgoederen voor gevluchte Oekraïners. Nu de hulp vanuit de overheid steeds meer vorm krijgt, nadert het moment dat wij onze inzet voor noodhulp in deze vorm gaan beëindigen. Met de uitgifte van kleding en basispakketten vanuit ‘De Hoeksteen’ gaan we nog enkele weken door. Alle overgebleven goederen gaan de komende weken middels transporten naar vluchtelingen in Moldavië, Roemenië of Oekraïne. Zo krijgen alle ingezamelde hulpmiddelen een goede bestemming.

Nog één keer een concrete oproep voor hulpgoederen Tot half mei zetten we ons in om de plaatselijk overheid zoveel als mogelijk te
voorzien van goederen die nodig zijn voor de opvang van 200 tot 300
vluchtel ingen die hier voor langere tijd zullen gaan verblijven. De gemeente
Stadskanaal is momenteel bezig met de realisatie van grootschalige
onderkomens, met in totaal ca. 250 slaapplaatsen . Met het oog hierop doen wij
graag nog éénmaal een beroep op u. Er is nog behoefte aan de volgende
goederen (graag alléén spullen in goede staat s.v.p.) p.):

 1 persoons matrassen
 1 persoons onderlakens;
 1 persoons dekbedovertrekken;
 Theedoeken;
 Goede badhanddoeken;
 Damesfietsen
 Fietstassen.

Omdat we de afgelopen weken zijn gestopt met het inzamel en van
goederen op de inzamellocaties é n omdat goederen als matrassen en
fietsen veel ruimte innemen, vragen wij u contact met ons op te nemen
als u in één of meerdere van deze goederen kunt voorzien :
bierma987@gmail.com Graag hierbij uw telefoonnummer vermelden
en om welke goederen het gaat. Er wordt dan contact met u
opgenomen om een afspraak te maken wanneer de spullen bij u
kunnen worden opgehaald.

Nog steeds buddy’s gezocht

Er is nog altijd volop behoefte aan buddy’s. Het is voor vluchtelingen fijn als ze voor een bepaalde periode een vast contactpersoon hebben die hen wat wegwijs maakt in onze gemeente en samenleving. Er komen veel alledaagse vragen op hen af. Wie wil hierin met hen meedenken en/of helpen? Neem dan contact op met WelstadNeem dan contact op met Welstad via via info@welstad.nlinfo@welstad.nl of bel 06of bel 06--13926880. Geef 13926880. Geef bij het aanmelden goed aan wat u/jij (18+) zou willen doen (vrijwilliger/buddy).bij het aanmelden goed aan wat u/jij (18+) zou willen doen (vrijwilliger/buddy).

Continuering samenwerking

Als gezamenlijke kerken leggen wij ons de komende tijd verder toe op de geestelijk-pastorale hulpverlening van Oekraïense vluchtelingen. Ook gaan wij ons verder oriënteren hoe we in het vervolg méér kunnen gaan samenwerken in pastoraat en diaconaat. Het is als kerk(en) onze taak en roeping om ons in te zetten voor onze medemens, in hun nood te verdiepen en waar mogelijk ook de hoopvolle en troostvolle boodschap van het Evangelie ter sprake te brengen, om zo samen te zoeken naar een begaanbare weg in levens- en geloofsvragen.